Stressfraktur i foten – Symptom, läkning & behandling

Det blir allt vanligare att personer drabbas av stressfraktur. Foten är nämligen en av de kroppsdelar som bär upp all belastning, så det är alltså inte konstigt att den kan bli överansträngd. Stressfraktur i foten är vanligast bland idrottare, men andra kan också drabbas. Tyvärr finns de inte så mycket hjälpmedel för att linda smärtan, mer än vila och viss rehabilitering. Här ger vi dig all information du behöver om stressfraktur, även kallat marschfraktur.

Vad är stressfaktur?

Stressfraktur i foten kallas även för marschfraktur, och det är något som uppkommer vid överbelastning. Det är vanligt att det drabbar väldigt fysiskt aktiva personer som idrottare, men en ”vanlig” person kan även drabbas. Om en fot utsätts för hög eller tung belastning kan små sprickor uppstå i skelettet, och då bildas en stressfraktur. Precis som med andra sprickor så gör dessa väldigt ont och kan påverka din fysiska förmåga.

Stressfraktur – Symptom

Det finns många orsaker till att det uppstår en stressfraktur. Foten är precis som ett knä, känslig för överbelastning. Den främsta orsaken till marschfraktur är träning, men det kan också uppstå av benskörhet, lågt fotvalv och strama vadmuskler. Det är viktigt att du úppmärksammar symptomen innan smärtorna blir alldeles för svåra. Symptom på stressfraktur:

  • Smärta i fotled, häl, eller under foten
  • Smärtan ökar vid belastning & stannar kvar vid vila
  • Svullnad på foten (Vanligt i ett sent stadie)

Stressfraktur – Behandling

Innan du väljer att söka upp vård finns det några saker du själv kan göra vid en stressfraktur. Behandling syftar nämligen oftast på vila och rehabiliteringsövningar. Det är en bra idé att byta ut skor eller köpa inlägg för att stabilisera foten. Har du provat dessa saker kan du vända dig till en vårdcentral, där du kan få en remiss till en ortoped eller annan specialistläkare. Diagnosen ställs oftast utifrån röntgen, ultraljud och en klinisk bedömning.

Vila foten

Lider du av stressfraktur är det allra viktigaste att du inte anstränger foten och hälen. Undvik därför träning tills smärtan blivit bättre. Foten behöver däremot viss stimulans, därför är träning som cykling och simning ett bra alternativ. Känner du den minsta lilla smärtan vid denna typ av aktivitet bör du avbryta det omgående.

Skor & skydd

För att minska smärtorna och snabba på läkningen är det viktigt med rätt skor. Investera i ett par rejäla skor med bra dämpning. Platta skor är något som helt ska undvikas. För att få ytterligare stöd och stabilitet finns olika skoinlägg och stöd.

Stötvågsbehandling

En stötvågsbehandling kallas även för tryckvågsbehandling, och den syftar på att behandla vävnad runt det drabbade området. Med hjälp av ett högt tryck av ljudvågor kan värken i muskler och senor försvinna. Detta är en metod som endast används vid svåra smärtor. Behandlingen utförs av en läkare på en vårdklinik.

Operation

Om stressfrakturen inte läker av sig själv eller med hjälp av övningar, kan en operation behövas. Innan beslutet görs, brukar läkare föredra att prova gips, kryckor eller otros (plaststövel) som sista utväg. Funkar inte detta kan du bli opererad, vilket innebär att man stabiliserar läkningen med hjälp av plattor eller skruvar.

Läkningstid för stressfraktur i foten

Läkningstiden ser olika ut beroende på skadans omfattning. Om du är uppmärksam mot tidiga symptom kan de gå över inom 1–2 veckor av lite vila. Men i värsta fall kan skadan hålla i sig i flera månader, upp till flera år. Skulle skadan hålla i sig så länge, kan det vara dags att diskutera en eventuell operation.