Hälsporre – Övningar, information & tips

Hälsporre är en vanlig fotskada som känns olika från person till person. Hela 3 av 10 personer går runt med hälsporre utan att känna av det. Men det vanligaste är dock att man har stora besvär i samband med hälsporre. Ibland krävs en mer omfattande behandling, till exempel via Hälsporrekliniken, och i vissa fall kan du själv bota problemet. Här hittar du övningar, tips och allmän information om hälsporre.

Vanliga frågor om hälsporre

Eftersom hälsporre känns och ser olika ut från person till person, finns många frågor om denna fotskada. Behandlingar, symptom och annat är väldigt individanpassat, men det viktigaste är att du får hjälp. Här nedan svarar vi på vanliga frågor om hälsporre. Längre ner får du även tips på övningar du kan göra själv hemma.

Vad är hälsporre?

Hälsporre är en mycket vanlig fotskada som oftast uppkommer av överbelastning, då en liten utväxt på hälbenet bildats. Det är inte alltid utväxten orsakar smärta, och då behöver du inte göra något åt det. Smärtorna som kan uppkomma kommer dock inte från hälbenets utväxt, utan från en sena som är fäst i hälen. Eftersom denna sena sträcker sig under hela fotsulan, påverkas fotens funktion och stabilitet, därav smärtorna.

Hur känns hälsporre?

Hälsporre känns olika för alla, men vanligast är smärtor under hälen och/eller hela foten. Oftast är det som värst på morgonen då foten inte blivit belastad under natten. Det är vanligt att smärtan försvinner under dagen när foten får rörelse, men vid överbelastning och mycket fysisk aktivitet kan smärtan kännas intensiv och pulserande. Tänk på att smärtorna är olika, upplever du stora problem kan du alltid söka vård.

Varför får man hälsporre?

  • Övervikt
  • Överbelastning
  • Löpning/promenader på hårt underlag
  • Låga eller höga fotvalv
  • Dåliga skor

Vad gör man åt hälsporre?

Vanligast är att du själv behandlar hälsporre genom att byta ut skor, sulor och anpassar din träning. Det är också viktigt att låta foten vila genom att inte överbelasta den. I vissa fall kan däremot större behandlingar och operationer göras om inte smärtan försvinner. Det är inte så vanligt, men alternativet finns. Längre ner på denna sida tipsar vi om övningar du kan göra och var du kan söka hjälp vid behov.

Hur lång är läkningstiden?

Läkningstiden för hälsporre kan vara väldigt långdragen, då det tar lång tid för skadan att läka helt och hållet. Det är vanligt att läkningstiden är ca ett år, men för många kan smärtan tyvärr vara kvar längre. Vid milda symptom kan det räcka att endast byta ut skor, sulor och minska på aktiviteten. Då kan smärtan försvinna väldigt fort. Men som sagt, kom ihåg att det är väldigt olika för alla. Det viktigaste är att du är varsam och tar hälsporre på allvar.

När ska jag söka hjälp?

I första hand bör du börja med att lindra smärtan själv, genom rätt skor, inlägg och minskad aktivitet. Går smärtan inte över är det bra att börja med att gå till en vårdcentral där du kan få mer professionell och individanpassad hjälp. Vårdcentralen kan i sin tur ge dig en remiss till en läkare eller ortoped. Känner du dig det minsta osäker och vill ha råd kan du alltid ta kontakt med Doktor.se eller Kry.se. Där kan du få hjälp och konsultation online.

Hälsporre – Symptom

Symptomen ser olika ut beroende på hur allvarlig hälsporre du drabbats av. Vanligtvis börjar smärtan i hälen och sprider sig sedan till hela fotsulan. Här är några symptom du kan vara uppmärksam mot:

  • Ont under hälen när du står eller går
  • Pulserande smärta i under eller insida av hälen
  • Smärta under hela fotsulan
  • Smärtan uppkommer när du suttit
  • Värken försvinner när du vilar

Tips & övningar - Hälsporre

För att bota smärtan och inflammationen i hälen kan du göra vissa övningar. Hälsporre kräver att du inte överbelastar foten och att du ger den rätt förutsättningar, med rätt skor och underlag. Här är några tips på vad du själv kan göra innan du väljer att uppsöka vård.

  • Böj & sträck dina tår ca 20–30 gånger
  • Vinkla foten inåt och utåt
  • Gör tåhävningar
  • Investera i stabila skor
  • Anpassa skorna med tjocka sulor
  • Undvik löpträning
  • Stretcha långa & korta vadmuskeln
  • Utöva träning som inte anstränger foten (simning, cykling)

Tips på bra skor & inlägg för hälsporre

Mycket av smärtan kan alltså försvinna med hjälp av rätt skor och inlägg. Innan du vänder dig till vården för att bota hälsporre bör du börja med att investera i bra stöd för din fot. För att hjälpa dig har vi tagit fram lite tips. På vår sida om Hälsporre-inlägg får du tips på produkter och återförsäljare.

Behandling av hälsporre

Behandling av hälsporre ser olika ut beroende på smärta och hur allvarlig skadan är. Vanligast är att du själv börjar med de övningar som vi listade i föregående stycke. Känner du fortfarande att smärtan finns kvar är det däremot en bra idé att söka vård. Här nedan får du tips på hur behandlingarna kan se ut.

Specialgjutna inlägg

För att ge din fot rätt stöd och anpassning kan specialgjutna inlägg behöva göras. Då anpassas nämligen inläggen helt utifrån formen på din fot. Detta görs av en legitimerad ortoped. Vårdcentralen kan ge dig en remiss om du är i behov av inläggen.

Kortisonspruta

Vid hög smärta kan en läkare ge dig en kortisonspruta under hälen. Detta är däremot bara en temporär behandling, då smärtan bara lindras under en period. Många läkare undviker detta, då risken för överbelastning efter sprutan är hög.

Operation

Operation av hälsporre kan göras, men det är inte så vanligt. En operation är en ”sista” nödlösning om ingenting annat skulle fungera. Ofta krävs det att du försökt med andra behandlingar under en lång tid innan man börjar diskutera operationen.

Här kan du få hjälp med att bota hälsporre

Oavsett om du bara vill ha råd och konsultation, eller större hjälp som rehab eller remiss finns hjälp att få. Tänk bara på att det kan ta tid att bota hälsporre. Här nedan får du lite tips på vart du kan vända dig för att söka hjälp.

Doktor.se 1177.se Hälsporrekliniken Skadekompassen Stjärnkliniken