Droppfot – träning, övningar & tips

Droppfot innebär stora förändringar och begränsningar i vardagen. Den släpande foten kan nämligen bidra till både värk, besvär och nedsatt fysisk förmåga. Det finns många orsaker till att en person drabbas av droppfot. Träning och övningar ligger till grund för behandlingen. Här kan du hitta tips på övningar och hjälpmedel som underlättar vardagen och rehabiliteringen.

Vad är droppfot?

Droppfot är en förlamning eller klämmning av Peroneus-nerven, som gör att förmågan att lyfta foten bir försämrad, antingen delvis eller helt och hållet. Dettta bidrar till att foten släpar och gångstilen påverkas. Droppfot har också stor påverkan på det drabbade benets knä, då knät kräver extra ansträngning för att inte släpa foten i marken. Tyvärr är droppfot en fotskada som kan leda till ytterligare problem som nervinklämmningar och ett inaktivt liv.

Varför får man droppfot?

Orsaken till att man drabbas av droppfot är att Peroneus-nerven antingen kommer i kläm eller drabbas av förlamning. Men hur kommer det sig att det blir så?

  • Om ischiasnerven skadats
  • Om gips har tryckts hårt mot knät
  • Skador på lillhjärnan (ALS)
  • Om du drabbats av borrelia
  • Nedsatt njure
  • Vid stroke eller diskbråck

Droppfot – Symptom

Det vanligaste symptomet för droppfot är att du märker att foten släpar och inte hänger med på samma sätt. Det kan även innebära nedsatt muskelförmåga runt lår, knä och höft. Beroende på hur allvarlig skadan är kan symptomen se lite olika ut. Har du en allvarligare skada kan du uppleva symptom som:

  • Nedsatt motorik
  • Nervsmärtor
  • Smärtor vid vila

Behandling av droppfot

Känner du någon av ovanstående symptom ska du söka vård hos en vårdcentral. En behandling av droppfot ser olika ut beroende på omfattning. Oftast skickas en remiss till en specialistläkare, där en utredning börjar. När skadan är bekräftad brukar vanligtvis en sjukgymnast kopplas in för att hjälpa till med sjukgymnastik. Droppfot är nämligen en skada som oftast går att träna bort. Skulle det däremot inte gå finns möjlighet till hjälp av en neurolog.

Droppfot – Träning

Du kan alltså på egen hand lyckas med behandling av droppfot. Träning i form av sjukgymnastik eller egna övningar kan göra att låsningen i Peroneus-nerven släpper. Enklast är om du tar kontakt med en sjukgymnast för att få en individanpassad hjälp. Men det finns vissa saker du själv kan göra i din vardag mot droppfot. Träning som gåträning är extremt viktigt för att motverka skadan. Var bara noggrann med att sträcka på knä och höft.

Droppfot – Övningar

Det finns en del enkla övningar du kan göra hemma för att behandla din droppfot. Övningar som höftlyft, höftvridningar, tålyft och tåhävningar är mycket effektiva. De kan låta väldigt enkla, men för någon med droppfot är de väldigt krävande. Tänk på att inte överanstränga foten om det gör väldigt ont. Fördelen med dessa övningar är att de inte kräver några speciella redskap. De kan alltså med fördel göras hemma i vardagsrummet. Här nedan finns en instruktionsfilm där du kan följa med i övningarna.

Droppfot – Hjälpmedel

Hjälpmedel som droppfotsskydd och fotledsstöd kan underlätta din vardag och fysiska aktivitet. Här har vi tagit fram fyra produkter som ger din fot ett extra stöd och skydd.

  • Pris: Ca 1199kr
  • Specifikt för droppfot
  • Enkel att använda
Till produkten
  • Pris: Ca 999kr
  • Skön passform
  • Anpassas efter din fot
Till produkten
  • Pris: Ca 690kr
  • Tre olika storlekar
  • Extra stöd för foten
Till produkten
  • Pris: Ca 3799kr
  • Anpassad för droppfot
  • Funktion & komfort
Till produkten