Ont i hälsenan

Ont i hälsenan

Det är inte ovanligt att man känner av smärtor i hälsenan och dessa besvär kan uppstå på liknande sätt som hälsporre. Vid för tung belastning av hälen. Det kan antingen vara att man under ett träningspass har pressat hälarna alltför hårt, men det kan också handla om svagare överbelastning under en längre tid. Kanske har man använt sig av dåliga skor som inte alls är anpassade för ens fötter, eller så har man råkat falla eller trampa på ett sätt som har töjt ut hälsenan till skadliga längder. Lyckligtvis nog går den här smärtan över – likt hälsporre – på egen hand, men det finns tillfällen då behandling kan vara på sin plats.

Ont i hälsenan | KursdoktornInnan man ens börjar överväga kirurgisk behandling är det bra att byta ut skorna mot några som ger rätt balans för foten. Därefter kan man också ta en paus från det arbete eller träning som skapade problemet till att börja med. Om man känner av att besvären är lite svårare kan man tala med en sjukgymnast för att få extra hjälp och tips.

Vad kan man då göra därhemma för att själv hjälpa till att lätta på besvären? Jo, övningar i form av stretchning är alltid en god idé. De flesta övningar kan man utföra ett antal gånger under dagen. En vanlig övning är att ställa sig med ansiktet riktat mot en vägg. Låt en av fötterna stå mot väggen medan den andra är mot golvet för att hålla balansen. Tryck sedan höften lite lätt framåt, och du bör känna att det sträcker i vaden på den fot som står mot väggen. Tänk på att foten i golvet aldrig ska vara böjd. Du kan utföra en liknande övning genom att sitta ner, sträcka ut benet framför dig, ta tag i foten och lätt dra den mot dig. Vare sig man väljer att sitta eller stå är dessa övningar hjälpsamma.