Hälsporre

Hälsporre

Hälsporre orsakas av att en sena i hålfoten överbelastas, vilket leder till smärta samt att en påbyggnad potentiellt uppstår av benet på hälens undersida. Anledningen till att besväret just har fått benämningen hälsporre är då den påbyggnaden som uppkommer till viss mån ser ut som en sporre. Anledningen till att man har fått hälsporre är många gånger att man har promenerat, joggat eller sprungit alltför mycket med dåliga skor. Du känner då av en smärta som befinner sig antingen under eller inuti hälen så fort du ställer dig upp. Den här smärtan brukar dock gå över efter ett tag.

Hälsporre | KursdoktornVad bör man då egentligen göra för att lindra smärtan av hälsporre? Förutom övningar som vi ska tala lite mer om nedan finns det ett par enkla knep att följa. Först av allt ska man se till så att man belastar foten så lite som möjligt för att ge den tid att läka. Om man utövar en sport där foten används intensivt – såsom exempelvis löpning, höjdhopp, fotboll eller dylikt – bör man sluta upp med detta till dess att man har återhämtat sig. Det här betyder dock inte att man ska ligga i sängen hela dagen lång. Istället bör man finna alternativ till den intensiva träningen där man slipper att belasta foten alltför mycket. Man kan simma, cykla, åka skridskor eller helt enkelt träna på maskiner där fötterna inte behöver användas.

Såsom tidigare nämnt finns dessutom övningar som man kan utföra. En av dessa är att helt enkelt sticka ut tårna åt olika håll och sedan återgå till utgångsläget. Den här övningen kan man göra lite närsomhelst under dagen. I övning nummer två är man i behov av en handduk som man med hjälp av tårna försöker att dra mot sig. Detta gör man i ett set av fem, och upprepar övningen exempelvis morgon och kväll. Den sista övningen går ut på att man sträcker ut tårna och därefter böjer dem. Den här övningen utförs flera gånger per dag.

 

Söker du behandling mot din hälsporre? Kontakta hälsporrekliniken.se