Fotskador

Fotskador. De fem vanligaste fotbesvären

Vi använder fötterna i de flesta lägen, vare sig det handlar om att ta en tur till affären, att promenera i skogen eller att utöva sporter. Till och med när vi sitter ner har vi vanligtvis fötterna placerade på golvet. Det kommer därför inte som en överraskning att det finns ett stort antal olika skador och smärtor som man kan råka ut för i området kring fötterna. Med tanke på den stora mängden av besvär i fötterna kan vi inte gå igenom alla här, men det är värt att tala om fem av de vanligaste fotskadorna.

Fotskador | KursdoktornBland dessa finner vi hälsporre, smärta i hälsenan, mortons neurom, stressfraktur i foten samt droppfot. Lyckligtvis nog finns självhjälp att hitta för att helt utan kirurgiska ingrepp kunna återhämta sig. Den här självhjälpen kan exempelvis vara att utföra vissa övningar med jämna mellanrum och att stretcha foten på ett visst sätt. Vissa fotbesvär uppstår på grund av överansträngning eller att man har belastat fötterna på fel sätt, varav tipsen kan bestå av att byta skor eller att endast vila och ta en paus från den övningen som ansträngde fötterna. Vissa fotskador kan ett fotledsskydd fungera som bra rehabilitering.

Ett ytterligare tips som man ofta får höra riktar sig mot de som utövar sporter och har fått problem med fotskador. Om man ska börja med en ny sport eller vill öka svårighetsgraden på en sport som man redan utövar är det av yttersta vikt att inte direkt gå från 0 till 10. Man måste sakta öka svårighetsgraden för att fötterna ska hinna vänja sig vid det nya sättet att sporta. Det är bättre att bygga upp styrka efterhand istället för att chockera kroppen med alltför svåra övningar som den inte är van vid.